CSR Manifesto - budućnost koja nam je potrebna

Beograd, 23. decembar 2015.Izveštaj sa glavne sesije ovogodišnjeg CSR foruma, održanog 9. decembara: CSR Manifesto – budućnost koja nam je potrebna.

Da bi se obezbedio održiv razvoj i bezbedna budućnost, potrebno je tražiti rešenja koja prevazilaze kratkoročne mere. Strategija Evropske unije Evropa 2020 predstavlja viziju kako obezbediti nova i sigurna radna mesta i bolji život za građane. Strategija Evropa 2020 ima za cilj ekonomski razvoj EU zasnovan na znanju uz očuvanje životne sredine, visok nivo zaposlenosti, produktivnosti i socijalne kohezije. Pored svih nivoa vlasti za uspešno sprovođenje predviđenih aktivnosti strategije Evropa 2020 neophodno je da se u njenu implementaciju uključe i predstavnici biznisa, sindikata, profesionalnih udruženja i nevladinih organizacija.”  (iz  Vodiča kroz strategiju Evropa 2020)

Uviđajući važnost obnove entuzijazma i spremnosti na akciju, u cilju ostvarenja ciljeva deklarisanih evropskom strategijom do 2020. u kome predstavnici biznisa mogu i moraju da imaju veliku ulogu, organizacije okupljene oko globalne mreže posvećene društveno odgovorno poslovanju – CSR Europe, udružili su se kreirajući Evropski Manifesto o društveno odgovornom poslovanju. Manifesto je lansiran u junu 2015. godine, a podržalo ga je  preko 40 organizacija koje okupljaju preko 10 000 kompanija-članica.

Principi Manifesta predstavljeni su na šestoj godišnjoj konferenciji o društveno odgovornom poslovanju koja je održana 9. decembra u Malom pozorištu „Duško Radović” u organizaciji Foruma za odgovorno poslovanje i Smart kolektiva.

Novi evropski Manifesto poziva vlade i biznis zajednicu da rade zajedno kako bi postigli tri strateška prioriteta u narednih pet godina: 1) rad na poboljšanju zapošljivosti i inkluzije, 2) stimulisanje kompanija da u partnerskom odnosu sa zajednicama, gradovima i regijama rade na razvoju i primeni novih, održivih metoda proizvodnje, potrošnje i životnih stilova, i 3) uključivanje principa transparentnosti i poštovanja ljudskih prava u osnovu svakog poslovnog delovanja.

O prvom prioritetu Manifesta govorio je Dejan Turk, Predsednik Foruma za odgovorno poslovanje  i CEO, Vip mobile.

„U novembru, u okviru Foruma, održali smo Stakeholder panel. Jedna od najvažnijih tema  bila je zapošljivost mladih i njihova inkluzija. Istraživanja pokazuju da 47% mladih ljudi između 15 i 24 godine nema posao, a čak 72% mladih iz iste kategorije ne nalazi se ni u jednom sistemu obrazovanja, niti je zaposleno, tako da su prepušteni sami sebi. Potrebno je uložiti mnogo napora, truda i kreativnosti kako bismo stvorili odgovarajuće sisteme obrazovanja koje će mladima pružiti potrebna znanja i veštine da bi bili konkurentni na tržištima rada.”

turk

Turk je istakao da učenje mora biti zasnovano na iskustvu i da se preduzetnički način razmišljanja mora podsticati. Međutim, nije dovoljno samo podsticati preduzetničko razmišljanje. Potrebno je podsticati preduzetničku kulturu i kulturu samozapošljavanja.

„U našim kompanijama članicama  preko 2000 mladih godišnje  obavi stručnu praksu, a mnoge od njih sprovode programe podrške  razvoju preduzetništva. Ipak, postoji potreba za sistemskom podrškom koja će obezbediti mentorstvo, finansiranje i promociju. Biznis zajednica nije dovoljna, potrebno je aktivno učešće svih aktera, a naročito vlade.”

Dragan Lupšić, član UO Foruma za odgovorno poslovanje i Direktor sektora za odnose s javnošću i komunikacije Coca-Cola Hellenic  govorio je o drugom cilju Manifesta, ističući neraskidivu povezanost poslovanja kompanije sa uspehom i razvojem sredine u kojoj posluje.

On je naglasio da se biznisi menjaju iz dana u dan, a velike kompanije kao lideri moraju da budu ambasadori tih inovatvinih i održivih promena. „Sada je pravo vreme da zajedno radimo i delamo za održivi razvoj ovog društva.. Zajedno smo spremni da živimo CSR Manifesto kroz nove i održive metode poslovanja, proizvodnje i potrošnje, i to zarad budućnosti koja nam je potrebna.”

lupsic

To je objasnio i na primeru svoje kompanije: „Koncept održivosti je sastavni deo poslovnih operacija gde god da poslujemo. Pristup zaštiti životne sredine zasnivamo na inovativnosti i stalnom pronalaženju novih načina da se negativni uticaj na okruženje umanji ili neutrališe. Ono na šta se mi posebno koncentrišemo je održavanje energetskih i klimatskih resursa, održavanje vodenih resusursa i kreiranje nove održive ambalaže.”

Marinos Vathis, Potpredsednik Foruma za odgovorno poslovanje i Predsednik Izvršnog odbora Vojvođanske banke, govorio je o transparentnosti koja se meri putem redovnih izveštaja, ali i o poštovanju ljudskih prava kao osnovi svakog poslovanja. On je izneo uspešne rezultate članica Foruma i pozvao ostale kompanije da se priključe ovoj inicijativi. „Siguran sam u našu sposobnost da u narednih pet godina realizujemo ciljeve definisane Manifestom. Hajde da stvorimo bolje društvo tako što ćemo svoj biznis učiniti boljim.”

vatis

CSR Manifesto je pokrenut od strane CSR Europe, a tim povodom se, putem video poruke, prisutnima obratio direktor CSR Europe, Stefan Crest.

“Manifesto veruje u zajedničku korist biznis zajednice koja ostvaruje svoj profit i društva u celini kojima je cilj izgradnja što zdravije i bolje sredine u kojoj živimo: „Naš cilj je da Evropa bude bolje mesto za biznis, bolje mesto za rad i što je najvažnije, bolje mesto za život. Nema vremena za gubljenje, moramo delati što pre. Ovo je pravi trenutak da počnemo”,  poručio je Stefan Crest.

Majkl Devenport, Šef delegacije EU u Srbiji, obratio se prisutnima naglašavajući važnost društveno odgovornog poslovanja svih zemalja članica Evropske Unije.

„Društveno odgovorno poslovanje je važan faktor za jačanje konkurentnosti i održivosti evropskih kompanija. Ove kompanije su sve više svesne svog uticaja i sve aktivnije reaguju na potrebe svoje zajednice,” rekao je Devenport i podsetio da je prošlog meseca Evropska komisija u saradnji sa evropskim poslovnim sektorom definisala „Evropski pakt za mlade” u nameri da se kreira kultura poslovnog obrazovanja za mlade sa ciljem da se povećaju mogućnosti zapošljavanja, dodajući da je DOP sve zastupljeniji način poslovanja.

devenport

„Evropska unija nema nameru da nametne standarde u oblasti DOP-a, ali verujem da će ovaj način poslovanja vremenom postati sve prirodniji. Društveno odgovorno poslovanje nije lako u ovom periodu ekonomske krize, ali moramo razmišljati o dugoročnim ciljevima kao što su ekonomski rast i nova radna mesta.”

Na ovogodišnjoj konferenciji kompanije članice su imale priliku priliku da donesu novogodišnju odluku za bolje društvo. Članovi Foruma su izašli na scenu i okitili novogodišnju jelku svojim logotipima, kao simbol obećanja da će i u sledećoj godini učiniti sve kako bi ciljevi nabrojani u Manifestu bili realizovani u Srbiji.

kicenje

“Ovime smo i na nacionalnom nivou lansirali Evropski manifesto o društveno odgovornom poslovanju. Naglasio bih da ovo  nije samo prilika za fotografisanje, nego nešto o čemu ćemo članice  pitati da izveste sledeće godine. Nadam se da ćemo moći da se pohvalimo pozitivnim rezultatima.” zaključio je Neven Marinovic, Izvršni direktor Foruma za odgovorno poslovanje i Direktor Smart kolektiva.

Autorka:
Maja Dimitrijević,
Apsolvent na Fakultetu političkih nauka,
novinarsko-komunikološki smer