Od ortačke radnje do globalnog brenda sa jakom socijalnom misijom

Intervju sa Džerijem Grinfildom, suosnivačem kompanije Ben and Jerry’s

Beograd, 26. april 2018. – Jedno od prvih preduzeća sa socijalnom misijom u SAD, koje je osnovao Džeri Grinfild zajedno sa svojim najboljim prijateljem Benom Koenom, uspešno posluje već 40 godina. Od prve radnje otvorene na mestu stare benzinske stanice u Vermontu, njihovi prepoznatljivi sladoledi, ali i biznis model zasnovan na vrednostima, dopreli su u mesta širom sveta. Godine 2000. kompanija je prešla u vlasništvo Unilevera ostajući verna svom načinu poslovanja, dok su njeni osnivači i dalje agažovani u rešavanju važnih društvenih i ekoloških pitanja kroz rad Ben and Jerry’s fondacije.

Jaka socijalna misija od samog početka, prirodni entuzijazam i razumevanje potreba lokalne zajednice doprineli su da lokalni biznis preraste u globalno poznati brend sa snažnim porukama koje doprinose poboljšanju kvaliteta života ljudi širom sveta. Ben & Jerry’s danas, zalaže se za upotrebu kvalitetnih namirnica koje nisu genetski modifikovane, fer trejd prakse i podršku farmerima u ostvarivanju održive proizvodnje. Podržava zapošljavanje kroz mrežu franšiza u kojima mladi iz teže zapošljivih grupa pronalaze zaposlenje i preduzetničke obuke, motiviše svoje zaposlene da se angažuju u zajednici kroz korporativno volontiranje  i aktivno učestvuje u zagovaranju važnih društvenih pitanja poput jednakosti, prava osoba LBGT populacije, pomoći izbeglicama, i drugih.

Imali smo čast da Džeri bude počasni gost na svečanosti povodom osnivanja Foruma 2008. godine i time podrži naša nastojanja da promovišemo odgovorno poslovanje u Srbiji. Ovoga puta, zamolili smo ga da sa nama podeli svoje viđenje biznisa u zajednici.

,,Ukoliko podržavate zajednicu, i zajednica će podržati vas“ , Džeri Grinfild

Od samog osnivanja, kompanija je aktivno sarađivala sa lokalnom zajednicom Berlingtona, i imala širu misiju od čisto poslovne. Danas, Ben and Jerry’s predstavlja globalno uspešan i profitabilan brend, sa identičnom početnom socijalnom misijom. Kako se to desilo i koji je bio ključni motiv za takav način poslovanja?

Osnovali smo Ben and Jerry’s 1978. godine uz pomoć male investicije i bez ikakve poslovne obuke. Naša ideja je bila stvoriti biznis uz pomoć kog ćemo se skromno izdržavati, a uz to i doprinositi svojoj lokalnoj zajednici. Za nas je to bio jedini ispravan pravac.

 Imajući u vidu sve faktore i indikatore neophodne za rast jedne kompanije, koliko je ova „etička“ komponenta bila presudna za ukupni uspeh Ben & Jerry’s?

Najpre je naporan rad doveo do toga da biznis raste i postane uspešan. Kada se to dogodilo, počeli smo više da uviđamo ulogu koju on ima u zajednici i društvu. S obzirom da nismo imali formalno poslovno obrazovanje, osećali smo da je za naš biznis važno da bude dobar sused u svojoj zajednici. Osećali smo da nije dovoljno samo zarađivati, a ne misliti o susedima ni o uticaju koji naš biznis ima u svojoj poteri za profitom.

 Na tržištu koje je zaokupirano konkurencijom, smanjenjem troškova i efikasnošću, da li jedna posvećena kompanija može u potpunosti ispuniti svoju socijalanu misiju na duže staze?

U Ben and Jerry’s smatramo da socijalna misija treba da bude centralna, a ne pomoćna stavka u okviru poslovanja, i da jedna kompanija treba da meri svoj uspeh kako po zaradi, tako i po tome koliko je u stanju da poboljša kvalitet života u zajednici u kojoj posluje. Deset godina nakon što smo osnovali Ben i Jerry’s, svoju posvećenost ozvaničili smo usvajanjem tripartitne misije, koja podrazumeva da su finansije, društvo i proizvodnja podjednako važne stavke za uspešan biznis.

 S obzirom da kompanijom danas upravlja drugi menadžment, da li se misija koju su utkali njeni prvobitni osnivači može ostvariti i nakon preuzimanja globalne korporacije poput Unilever-a?

Nakon više od 20 samostalnih godina, Ben and Jerry’s je kupljen od strane Unilever-a. U zadnjih 5 ili više godina, društvena misija kompanije je posebno napredovala, a to je najverovatnije posledica snažne podrške vrhunskog rukovodstva koliko Ben and Jerry’s, toliko i Unilever-a. Kompanija nastavlja da bude finansijski uspešna, a da istovremeno govori o kontroverznim pitanjima kao što je podrška pokretu “Black Lives Matter” i legalizacija istopolnih brakova. Verujemo da je tome dosta doprinela prvobitna misija.

A.B.