Saradnja je ključna reč

Beograd, 25. januar 2016. – INTERVJU sa Izvršnim direktorom Foruma za odgovorno poslovanje i Direktorom Smart kolektiva, Nevenom Marinovićem. Razgovarala: Aleksandra Stefanović. 

Kako je došlo do toga da Smart kolektiv bude jedan od inicijatora nastanka Foruma?

Smart kolektiv se nekoliko godina pre formiranja Foruma bavio temama vezanim za društveno odgovorno poslovanje. Shvatili smo da biznis ima značajne resurse i da može biti deo još većeg problema ili deo rešenja, da može doprineti zajednici. Analizirali smo šta kompanije misle o ovoj temi, šta građani misle o ulogama biznisa, šta država misli. Istraživali smo situacije u drugim zemljama. U tom procesu stupili smo u kontakt sa međunarodnim organizacijama koje su posvećene samo ovoj misiiji. Shvatili smo, da bismo se ovom temom dugoročno bavili potrebno je da pređe više u poslovni sektor, da stanuje u njemu. Inspirisani primerima na koje nailazimo kroz saradnju sa tim partnerima (CSR EuropeBusiness in the community), došli smo na ideju da porazgovaramo sa nekim od poslovnih lidera u to vreme, da vidimo da li postoji dobra volja da se tako nešto napravi ovde. Kompanije osnivači su predložili da nema potrebe da pravimo još jedu paralelnu strukturu, u smislu organizacije, troškova i ekspertize kad se Smart već bavi tom temom. Tako smo napravili jedinstvenu formu i i demonstrirali jedinstveno partnerstvo između civilnog i poslovnog sektora.

Forum je 2008. godine osnovalo 14 kompanija, sada je taj broj 28. Da li je to dovoljan broj?

Forum je osnovan kada su kompanije bile spremne da investiraju, rade i pričaju o tome, a nakon toga je počela svetska ekonomska kriza. Mnoge kompanije sa kojima smo sarađivali  bile su pod stalnim pritiskom u smislu smanjanja budžeta, ali i opstanka na tržištu (posebno multinacionalne kompanije), zbog čega su neke, kao što je US Steel, napustile zemlju.

S druge strane, nemamo dovoljno kapaciteta da ga administriramo ako bude mnogo veći, jer se trudimo da sa tim kompanijama radimo direktno. U tom smislu gledamo da i naš kapacitet raste s porastom broja članica. Ovo nije elitističko udruženje, ali treba da bude udruženje kompanija koje su zaista posvećene ovoj temi. Jer onoliko koliko je kompanija posvećena, toliko će imati koristi od Foruma. Ako vas ne zanima ova tema i nemate aktivnosti koje se nje tiču, članstvo u Forumu vam neće mnogo značiti. Takođe, broj uspešnih kompanija u Srbiji je veoma mali. Ima nekih sto firmi koje posluju dobro i njih napadaju svi za sponzorstva, donacije, društveno odgovorno poslovanje. Tako da su one pod velikim pritiskom i moraju da rasporede svoje vreme i resurse, posebno u vreme krize. Mi naplaćujemo članarinu jer Forum mora da bude održiv, ali i ta članarina demonstrira posvećenost biznisa. Mi možemo da se finansiramo i iz drugih izvora, ali tada onda fokus ne bi bio na biznisu, a treba da bude. Dodao bih da mi definitivno želimo da animiramo veći broj domaćih firmi i malih i srednjih preduzeća, koja mozda nemaju kapacitet da se na isti način bave ovom temom kao velike firme. Jedan od načina je da ih uključimo kroz velika preduzeća i da im se kroz tu saradnju pomogne da podižu standarde. S druge strane, vidim da oni sve više razumeju da neki aspekti društveno odgovornog poslovanja mogu da imaju pozitivan uticaj na njihov biznis, npr. ako su dostigli standarde vezane za ekologiju lakše će dobiti da rade sa nekim velikim partnerima.

DSC_0014

Na koji način će se uz pomoć CSR INDEXA određivati da li je kompanija društveno odgovorna?

Rezultate nećemo objavljivati javno, ali ćemo isticati najbolje kompanije kao podstrek njima i kao primer dobre prakse. Kompanije će imati bolji pregled gde je ko bio na početku i kako se stvari dalje razvijaju. Da bismo mogli da kažemo da je neka firma društveno odgovorna  moramo da imamo širu sliku njenog poslovanja jer društveno odgovorno poslovanje nisu samo donacije i filantropija, već i odnos prema zaposlenima, prema poslovnim partnerima. Pored pitanja vezanih za 4 stuba društveno odgovornog poslovanja, postaviće se pitanja vezana za to gde se nalazi društveno odgovorno poslovanje u kompaniji, da li je u nekom od sektora, na koji način su top menadžeri upoznati sa odlukama. Sve je bazirano na egzaktnoj metodi i vrlo malo će ostati prostora za interpretaciju. Na taj način CSR Index je alat za samoprocenu, da vide gde su im mogućnosti, gde greše, na šta nemaju odgovor.

Na nedavno održanom CSR Forumu, devet kompanija dobilo je priznanja za neformalno izveštavanje. Zašto je bitno izveštavati o društveno odgovornim praksama?

Mali broj kompanija izveštava po međunarodno priznatim smernicama, a takvo izveštavanje je veoma značajno jer traži odgovore na  pitanja ključna za poslovanje, da obuhvatite i one aspekte u kojima niste toliko jaki, da kažete šta ćete uraditi dalje. Kod kompanija koje izveštavaju iz godine u godinu možete pratiti šta su ispunile, obećale, koji su im ciljevi. Kao što su kompanije obavezne da izveštavaju o finansijskim aspektima poslovanja na osnovu kojih se može videti koliko je ta kompanija zdrava, isto tako se na osnovu nefinansijskih izveštaja može videti koliko je ta firma ozbiljno vezana za svoje društveno odgovorno poslovanje.

Uvek je dobro prikazati pozitivne primere u medijima. Problem je kada neko želi da progura kao PR vest da je poklonio klima uređaj, što je bezobrazluk. Ali tu postoji jedna stvar, suštinske i tehničke prirode. Stvari vezane za društveno odgovorno poslovanje najčešce će biti u korporativnim poslovima, odnosima s javnošću, komunikacijama. Tako da ljudi koji se time bave imaju obavezu da ih prikažu. Problema ima puno i nekada će, nažalost, presuditi ne samo da li je nešto dobro već i kapacitet te inicijative da bude vidljiva u javnosti.

U junu prošle godine kreiran je Evropski Manifesto, čije su ciljeve podržale i članice Foruma. Koji je značaj poštovanja njegovih principa?

Manifesto je parče papira kao i mnoge deklaracije i strategije. Njegov značaj je što nosi težinu CSR Europe i Evropske komisije koja ga je podržala kao krovna institucija na nivou EU. U tom smislu pratiće ga i neke strategije, propisi, regulative, podrška i olakšice. Zato ima veće šanse da bude implementiran. On je vrlo široko postavljen. Ima 3 ključne oblasti koje su relativno nove za nas, a tiču se problema koje i mi imamo. Ulaganje u mlade je bitna tema za Srbiju, jer paradoksalno, sve ih je manje, a nezaposlenost je sve veća. Mi ćemo se potruditi da animiramo i angažujemo kompanije, da razvijemo različite inicijative i projekte u okviru svake od tri oblasti i da o tome redovno komuniciramo, da vidimo ima li pomaka, da li su kompanije bile posvećene i da iznesemo to u javnost.

Forum organizuje različite aktivnosti u kojima pored kompanija učestvuju različite zainteresovane strane. Koliko je saradnja među njima bitna?

Saradnja je ključna reč. Problemi i izazovi se povećavaju, prelaze sa lokalnog na globalni karakter. Sa njima je nemoguće izboriti se sa podelom na sektore (država, NVO, biznis). Uvek je bolje kada kompanija ode u neku organizaciju koja se već bavi problemom u koji ona želi da se uključi. Nevladine organizacije poseduju različite kapacitete i specifična znanja koje mogu da ponude. Bitno je da se prevaziđu te oštre crte i da se shvati da jedni od drugih imaju sta da čuju i nauče.