Trendovi u društveno odgovornom poslovanju
CSR danas predstavlja novu poslovnu filozofiju kojom se afirmiše nova uloga biznisa u široj društvenoj sferi, što podrazumeva mnogo više od delovanja koje propisuje zakon ili ublažavanja negativnih posledica poslovnih aktivnosti – zauzimanjem proaktivnog pristupa, dobrovoljnim i preventivnim aktivnostima biznisi pokazuju da CSR i profit nisu nužno suprotstavljene kategorije. Aktuelni trendovi u ovoj oblasti odnose se na nekoliko ključnih tema:
- Kompanije postaju lideri, inicijatori pozitivnih promena u društvu prevazilazeći svoju dosadašnju odgovornost koja je bila ograničena na smanjenje konkretnih štetnih uticaja izazvanih poslovanjem – od tradicionalnog pristupa da sebi obezbede podršku za poslovanje (”licence to operate”), kompanije dobijaju “licence to lead”.
- Od filantropije ka strategiji – godinama je razvoj zajednica bio predmet filantropskih aktivnosti za koje se smatralo da imaju ciljeve odvojene od biznisa i ne tako važne za njega; sve više kompanija danas uviđa da, ukoliko se CSR od samog početka utka u poslovnu strategiju, on može dovesti do značajnih inovacija i konkurentske prednosti.
- Ključna reč je ,,uključivanje” – jedini put da se povrati popljuljano poverenje i obezbedi pun efekat CSR inicijativa jeste da se kompanije okrenu svojim zaposlenima, potrošačima i drugim stejkholderima i da ih pažljivo slušaju, redovno konsultuju i uključuju u proces donošenja strateških odluka.
- Intenzivnije izveštavanje – u kontekstu sve većih zahteva za transparentnošću, izveštavanje o održivosti i CSR-u postalo nezaobilazna praksa i jedan od najefikasnijih načina da se odgovori na očekivanja zainteresovanih strana. U poslednjih 15 godina, broj kompanija koje objavljuju svoje CSR izveštaje ili izveštaje o održivosti porastao je sa 267 na 5500, od kojih je oko 1000 prema međunarodno najrelevantnijoj metodologiji Global Reporting Intitiative (GRI), što nas u bliskoj budućnosti može odvesti i jedan korak dalje – ka integrisanom izveštavanju.