Partneri iz neprofitnog sektora: Atletski savez Srbije, Osnovne škole: Kragujevac – OŠ Svetozar Marković, OŠ Milutin i Draginja Todorović, OŠ Natalija Nana Nedeljković Grošnica Zrenjanin: OŠ Petar Petrović Njegoš, OŠ Dositej Obradović, OŠ Đuro Jakšić Beograd: OŠ Bora Stanković, OŠ Nikola Tesla, OŠ Đuro Daničić Čačak: OŠ Vuk Karadžić, OŠ Tanasko Rajić, OŠ Sveti Sava Novi Sad: OŠ Jožef Atila, OŠ Žarko Zrenjanin, OŠ Đorđe Natošević Niš: OŠ Duško Radović, OŠ Bubanjski heroji, OŠ Ratko Vukićević. Podrška: Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Ministarstvo omladine i sporta.
Period implementacije: Školske godine 2011/2012 i 2012/2013
Lokacija: 6 gradova Srbije: Beograd, Novi Sad, Niš, Kragujevac, Subotica, Zrenjanin, Čačak
Tema: Kompanija Nestlé je svetski lider u ishrani, promovisanju zdravlja i zdravog načina života. Gde god posluje, zadatak kompanije je da doprinese društvu u kojem deluje, sa posebnom pažnjom posvećenom deci i razvoju njihovih potencijala. S obzirom na stručnost koju ima, kompanija je prepoznala probleme vezane za ishranu kao segment u kojem najviše može doprineti društvu, a istvoremeno stvoriti i dodatnu vrednost samoj kompaniji. Tako je, nakon inicijalne procene situacije u Srbiji, globalni program Nestlé Healthy Kids prilagođen lokalnim uslovima. Prepoznavši potrebe zajednice, Nestlé Adriatic ostvario je saradnju sa Atletskim savezom Srbije i 2011. godine pokrenuo u Srbiji program ZdravoRastimo koji se fokusira na promovisanje fizičke aktivnosti kod dece, kao i edukaciju o pravilnoj ishrani. Program se oslanja na istraživanje Ministarstva zdravlja o zdravlju stanovnika Srbije iz 2006. godine, koje je ukazalo da je skoro 1/5 dece školskog uzrasta gojazna. Pre početka projekta, prepoznata je potreba da se učenici motivišu na bavljenje sportskim aktivnostima na sistematski način, te je program rađen u skladu sa Strategijom razvoja sporta u Republici Srbiji za period od 2009 do 2013 godine.
„Projekat ZdravoRastimo deo je globalne Nestlé inicijative pod nazivom Healthy Kids kojom je do sad obuhvaćeno više od 15.5 miliona dece iz više od 65 zemalja širom sveta, s ciljem da se podrže napori javno-zdravstvenih institucija u prevenciji gojaznosti, pogotovo kada je riječ o osnovnoškolskoj deci. Sa trećom sezonom u Srbiji dostići ćemo broj od 6.000 učenika sedmih razreda koji su imali koristi od projekta, na šta smo izuzetno ponosni. Ovim putem pozivamo i ostale predstavnike industrije da prepoznaju važnost ovog projekta te nam se priključe u stvaranju pozitivnih navike naše dece.“ Olivera Međugorac, Direktorka komunikacija i marketinških servisa kompanije Nestlé za Adriatic region.
Ciljevi i aktivnosti: Ciljevi programa su edukacija dece u osnovnim školama u Srbiji o važnosti pravilne ishrane, zdravlju i zdravom životu, kao i popularizovanje fizičke aktivnost. U saradnji sa ekspertima, zaključeno je da bi posebna pažnja trebalo da bude posvećena učenicima 7. razreda kao najprikladnijoj ciljnoj grupi u osnovnim školama za ovu temu jer ulazeći u pubertet, deca sve više počinju da razmišljaju o ishrani i svom telu. Ujedno, to je razdoblje u kojem deca stiču životne navike koje ih kasnije prate kroz život.
Kako bi se projekat sproveo, korišćena su tri pristupa: edukacija na školskim časovima o pravilnom načinu ishrane, kao važnom preduslovu za zdravo odrastanje, sastojala se od 4 školska časa po odeljenju i svečanog dodeljivanja nagrade za najbolje učenike u svakom od gradova u kojima je sproveden projekat; motivacija za učestvovanje na sportskim nadmetanjima koje je oragnizovao Atletski savez Srbije – Nestlé školskoj atletskoj ligi; i aktivacija samih učenika da izrade kreativno-edukativne materijale na temu zdravih životnih navika. Takva vrsta među-učeničke edukacije (eng. peer-to-peer) predstavlja izuzetno kvalitetan način širenja važnih poruka i ima izuzetno snažan uticaj na decu u tom uzrastu.
Pre početka edukacije učenika, profesori fizičkog vaspitanja koji učestvuju u programu, svake godine se edukuju o načinu implementacije projekta. U saradnji sa Atletskim savezom Srbije, organizovan je stručni skup na kojem je prve godine doc. dr. sc. Darijom Vranešić Bender dipl. ing. prenela važne informacije i stručno znanje ključno za korišćenje kreiranih materijala, podeljenih u četiri modula : 1. Osnovne postavke pravilne ishrane; 2. Planiranje ishrane; 3. Deklaracija: lična karta prehrambenog proizvoda; 4. Moje telo i hrana. Nakon sprovedenog petosatnog stručnog skupa, profesori su bili spremni za implementaciju projekta u svojim školama.
Postignuti rezultati: Tokom druge sezone (2012. godine), na osnovu uspešnosti pilot programa koji je sproveden u tri grada, ZdravoRastimo je implementiran u dvostruko više gradova, te je obuvatio 18 škola. Tokom dve školske godine, kroz edukaciju je prošlo oko 2800 učenika sedmih razreda. Učenici i profesori su se dodatno angažovali i pravili su kreativne radionice, gde su putem likovnih radova i na časovima muzičke kulture, crtali, odnosno osmislili pesmice o zdravom životu. Da je program imao pozitivan odjek, potvrdio je i primer škole iz Vinče gde je profesorka koja je sprovodila program, u dogovoru sa direktorom, održala predavanja i za učenike 8. razreda. Tokom trajanja programa, poznati atletčari Ivana Španović i Mihail Dudaš su podržali projekat.
Kako bi se ustanovila efektivnost projekta, sprovedena je evaluacija znanja i navika učenika koji su učestvovali u programu. Evaluacija navika učenika dala je interesantne podatke o navikama u ishrani kao i fizičkim aktivnostima, koje, s obzirom da je u protekoj godini uzorak obuhvatio oko 1800 dece, predstavljaju značajan pokazatelj navika dece ovog uzrasta. Merenje povećanja znanja, gde se anketiranje vrši pre i posle predavanja, pokazalo je da je u školskoj 2012. godini, procenat povećanja iznosio je 11,6%, što je bilo u skladu sa programskim planom.
Takođe, direktan doprinos uspešnosti programa imali su mediji koji su informacije iz ove kampanje preneli svojim štampanim i elektronskim izdanjima. Naime, mediji su se zainteresovali i opširno pisali o osnovnim problemima u ishrani mladih na koje je ukazala sprovedena anketa, kao i o samom projektu.
Izazovi i naučene lekcije: Tokom sprovođenja projekta, pažljivim planiranjem i jasnom podelom zadataka izbegnuti su izazovi u programskom delu projekta, međutim, pokazalo se da je oblast komunikacija u ovom smislu bila komplikovanija. CSR se u Srbiji često doživljava kao sredstvo za promovisanje kompanija, bez udubljivanja u suštinu projekata i ciljeve koji se žele postići. Stoga je pri sprovođenju projektata u lokalnim zajednicama, neophodno ostvariti čvrste veze u medijima, komunicirati i kontinuirano objašnjavati motive i ciljeve koji se žele postići određenim aktivnostima.