Stručni panel „Budućnost maloprodaje”
Podeli
Tradicionalni način kupovine je i dalje dominantan u Srbiji, ali je primetan stalni rast online prodaje i digitalizacije poslovanja u svim segmentima. Ljudi sve više putem kompanija za dostavu hrane naručuju i namirnice iz supermarketa, a profil online kupaca se menja, pa to više nisu samo mladi ljudi koji „žive brzo“ i nemaju vremena. Kompanije su sa druge strane spremne da svoje poslovanje digitalizuju, a trgovina kao industrija sve više pronalazi dodatne kanale kako bi kupcu olakšala kupovinu.
Ovo su neke od poruka koje su mogle da se čuju na panelu „Budućnost maloprodaje“ održanog na Beogradskom sajmu u okviru prvog Maxi Nacionalnog festivala hrane, kompanije Delez Srbija.
Kako je pandemija korona virusa uticala na internet trgovinu, koliko kupci imaju poverenje u online platforme i koliko je kompanijama bitno da razvijaju i ulažu u održivo poslovanje? Na ova i druga pitanja u okviru panela „Budućnost maloprodaje“ odgovarali su Milica Golubović, članica Izvršnog odbora i potpredsednica za marketing kompanije Delez Srbija, Žarko Malinović, sekretar udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije, Zorana Branković, direktorka za upravljanje operativnim poslovima Banke Intese Beograd i predsedavajuća Odbora za digitalnu ekonomiju Američke privredne komore u Srbiji, Marko Kulić, rukovodilac za maloprodaju u Voltu, Goran Groza, rukovodilac u kompaniji Glovo i Milica Mišković, menadžerka Foruma za odgovorno poslovanje.
„Poslednjih 15 godina – koliko postoji, Maxi online prodavnica se razvijala, tehnologija unapređivala, kompanija je ulagala u procese i ljude, a svaka nadogradnja platforme činila ju je još bliže željama kupaca. Verujemo da su odlični rezultati koje postiže upravo posledica svih njenih benefita i poverenja kupaca koji to prepoznaju. Kompanija Delez ulaže u digitalizaciju poslovanja. Prva je tržištu ponudila digitalnu aplikaciju lojalnosti koja omogućava personalizovanu nabavku, a budućnost maloprodaje vidi u održivom poslovnom modelu“, rekla je Milica Golubović, članica Izvršnog odbora i potpredsednica za marketing kompanije Delez Srbija.
Koliko su se promenile navike kupaca, na panelu je ilustrovano podatkom o ubrzanom rastu broja korisnika i usluga novih digitalnih rešenja. Tako je Maxi aplikacija lojalnosti „Moj Maxi“ imala za prvih nekoliko meseci od nacionalnog lansiranja više od pola miliona korisnika, a i dalje beleži rast. Inače, ova aplikacija je jedina takva u Srbiji koja u potpunosti personalizuje ponudu i kupcima pruža priliku da ostvaruju uštede baš na onim artiklima koji su deo njihove potrošačke korpe. Govoreći o naprednim rešenjima, panelisti su istakli i prednosti novih futurističkih načina kupovine, koji podrazumevaju da kupci skeniraju QR kod na aplikaciji i na kraju kupovine klikom obave online plaćanje sa svog računa. Takođe, kompanija Delez Srbija je najavila da će na našem tržištu sledeće godine otvoriti prvi magacin za online dostavu hrane, takozvani DarkStore.
Zorana Branković, direktorka za upravljanje operativnim poslovima Banke Inteze Beograd i predsedavajuća Odbora za digitalnu ekonomiju Američke privredne komore u Srbiji je istakla da od 2020. godine naglo raste prisustvo kompanija u oblasti digitalnog poslovanja, kao i da je poslednje dve godine primetan rast e-commerce transakcija za više od 100 odsto.
“Za četiri do pet godina očekujem da će tržište Srbije dostići punu fazu zrelosti u digitalizaciji”, smatra Zorana Branković.
Marko Kulić iz Volta je istakao da je kupac 21. veka sve zahtevniji i da očekuje brzu dostavu, visok nivo kvaliteta usluge i standardizovanu porudžbinu.
”Saradnja fast delivery servisa sa velikim trgovinskim lancima je dokaz da se trendovi u kupovini namirnica menjaju, a Volt ostaje dosledan praksi da u centar svog poslovanja postavlja zadovoljnog kupca”, kaže Kulić.
Goran Groza iz Glova naglasio je da je Glovo multikategorijska aplikacija i da se prilagođava potrebama tržišta.
“Uvek ćemo ponudu prilagođavati našim korisnicima jer upravo su korisničko iskustvo i njihove potrebe u fokusu kompanije”, navodi Groza.
Žarko Malinović iz Privredne komore Srbije kaže da potrošači imaju naviku da prednost daju proizvodima koji dolaze iz Srbije. To je pokazao i projekat “Čuvarkuća” kojim se potvrđuje domaće poreklo robe. Tako su artikli koji su dobili žig “Čuvarkuća” imali rast od 30 do 70 odsto.
“Dugo će vremena trebati da prođe kako bi prosečan kupac u Srbiji u potpunosti prešao na online nabavku. Gotovinsko plaćanje u našoj zemlji čini čak 60 odsto ukupnog broja transakcija u trgovinama. Kvalitet je ključan i zato je na trgovcima zadatak da online nabavku u potpunosti usaglase sa onom na koju su kupci navikli u tradicionalnim prodavnicama”, istakao je Malinović.
Na panelu je, sem naprednih modernih rešenja, istaknut i značaj održivog poslovanja, povećanja učešća prodate zdrave hrane, smanjenja ukupne količine plastike u poslovanju, upravljanja viškovima hrane i uticaju koji se ostvaruje u oblasti klimatskih promena. Delez Srbija je poručila da na lokalu realizuje niz inicijativa u svakoj od tih oblasti, a posebno je izdvojena aktuelna tema racionalne potrošnje električne energije koja je u oktobru implementirana u celom sistemu.
Milica Mišković iz Foruma za odgovorno poslovanje je istakla da bez održivosti nema budućnosti i da je sve više kompanija koje ulažu u ovu oblast. A to nije slučaj samo među velikim i globalnim korporacijama.
„Promene su spore ali dugoročne, a velike i odgovorne kompanije svojim primerom inspirišu i one manje da u poslovanju implementiraju visoke standarde održivosti. Uloga države je važna, jer bi poreske olakšice u oblasti doniranja viškova hrane podstakle sve u lancu na viši nivo odgovornosti”, poručila je Milica Mišković.
Preuzeto sa: itnetwork.rs