Forum poziva na odgovornost, solidarnost i liderstvo
Podeli

Beograd, 17. mart 2020. – Forum za odgovorno poslovanje pripremio je neobavezujuće preporuke za preduzeća u vezi sa postupanjem u skladu sa aktuelnom situacijom povodom suzbijanja epidemije virusa COVID-19, u kojima poziva na odgovornost, solidarnost i liderstvo u kriznim vremenima.
U nastavku se nalazi sadržaj dokumenta, a Forum za odgovorno poslovanje, poziva poslovni sektor da pošalje svoje preporuke i savete i o tome kako može da doprinese, ali i o problemima i izazovima sa kojima se suočava. Forum za odgovorno poslovanje će redovno izveštavati o inicijativama poslovnog sektora, kako bismo deleći iskustva, dobra rešenja i primere ali i izazove, svi naučili važne lekcije i zajednički usmerili resurse tamo gde su najpotrebniji.
Neobavezujuće preporuke Foruma za odgovorno poslovanje za preduzeća u Srbiji
Verzija 20201, ažurirana: 16.03.2020
Rizici u radnom okruženju: Kako zaštiti zaposlene?
U nastavku se nalazi spisak mera koje kompanije mogu preduzeti kako bi osigurale da zaposleni, partneri, dobavljači, budu bezbedni, zdravi i sigurni, kao i da maksimalno umanje svoj doprinos dodatnom širenju ovog opasnog virusa.
- Prateći nacionalne preporuke nadležnih službi, obavezno propisati pojačane higijenske mere na radnom mestu, a koje se, pre svega, odnose na pranje ruku i međusobnu razdaljinu zaposlenih na radnim mestima;
- Planirati i uvesti mere koje značajno smanjuju direktan kontakt zaposlenih sa klijentima/korisnicima/potrošačima, kao i drugim zaposlenima koji rade na različitim lokacijama;
- U slučajevima kada zbog prirode posla nije moguće smanjiti direktan kontakt sa korisnicima/klijentima/potrošačima, obavezno obezbediti zaposlenima zaštitnu opremu u zavisnosti od procenjenog rizika, a minimum u vidu higijenskih rukavica ukoliko imaju direktan kontakt sa predmetima i drugim osobama;
- Planirati dodatnu nabavku sredstava za higijenu i obezbediti dovoljne količine sapuna, sredstava za dezinfekciju i ubrusa, kako bi propisane mere u radnom okruženju mogle biti sprovedene;
- Organizovati redovnije čišćenje i provetravanje radnih prostorija;
- Pripremiti i propisati politike i procedure vezane za fleksibilne radne uslove, kao što su rad na daljinu i rad po smenama u manjim grupama;
- Obezbediti adekvatnu tehničku i IT insfrastrukturu koja može da podrži mere koje se odnose na rad na daljinu ili rad sa korisnicima na daljinu;
Poslovni rizici: Kako voditi poslovanje u doba krize?
U slučaju kriznih situacija poput virusa COVID-19, ključna je uloga lidera i menadžera, kao i koordinisano uključivanje različitih poslovnih funkcija, u kojoj svaka doprinosi u svom polju ekspertize stvarajući sinergetske efekte. Iako su vanredne situacije, po prirodi stresne, one takođe predstavljaju priliku za preispitivanje postojećih poslovnih modela, procedura i jačanje otpornosti biznisa na spoljašnje uticaje. Neka od pitanja koja treba razmotriti:
- Kakav uticaj na poslovanje će imati odsustvo zaposlenih u slučaju da se razbole ili budu primorani da ostanu u karantinu?
- Šta su kritične aktivnosti, ključni procesi i radna mesta i šta je sve potrebno da bi se oni održali u funkciji?
- Šta su strateški važni prioriteti za vaše preduzeće i da li oko toga postoji koncenzus?
- Kakav uticaj će situacija imati na snabdevanje sirovinama, naročito ukoliko to uključuje uvoz iz inostranstva?
- Kako će reagovati tržište, da li će se potrebe potrošača promeniti i u kom pravcu?
- U kojoj meri druga preduzeća zavise od vašeg biznisa? Kako se vaše odluke odražavaju na vaš lanac dobavljača i poslovne partnere?
- Koje su finansijske implikacije i procene solventnosti?
- Pod kojim uslovima se mora doneti odluka o smanjenju poslovne aktivnosti ili prekidu poslovanja?
Akcije koje možete preduzeti već danas
Neki od praktičnih saveta, koje možete primeniti sada kako biste umanjili poslovne rizike koji će se pojaviti sutra:
- Formirajte komitet/savet sačinjen od predstavnika ključnih poslovnih funkcija i stručnih lica kao što su lica zadužena za zdravlje i bezbednost na radu, sa kojima ćete se redovno sastajati (online ili telefonski) kako biste osigurali pravovremenu razmenu informacija, sprovođenje dogovorenih mera i izveštavanje o njihovim efektima;
- Komunicirajte sa zaposlenima i sprovodite mere u zavisnosti od trenutne situacije, i preporukama nadležnih institucija. U ovakvim situacijama, ne postoje konačna rešenja, situacija se menja iz dana u dan i najbitnije je održavati redovnu komunikaciju sa zaposlenima i držati iz informisanim i uključenim;
- Konsultujte se u pogledu svih zakonskih obaveza, sa sindikatima u pogledu njihovih stavova, relevantnim stručnim udruženjima – pokažite dobru volju i procenite realne mogućnosti dodatne podrške za zaposlene bez ugrožavanja egzistencije kompanije;
- Ohrabrite i edukujte svoje potrošače – iskoristite marketinške kanale komunikacije da pošaljete snažne poruke potrošačima/kllijentima o ličnoj odgovornosti, solidarnosti ali i međusobnoj pažnji kroz male gestove koji u ovakvim situacijama mnogo znače;
- Stavite resurse na raspolaganje za najurgentnija stanja, u skladu sa svojim mogućnostima, i tamo gde za tim postoji potreba u pogledu logistike;
- Podržite lokalna mala i srednja preduzeća sa kojima srađujete kroz revidirane uslove poslovanja, odložene rokove plaćanja, grejs periode ili druge vidove podrške u skladu sa aktuelnim potrebama;
- Uključite se u lokalne inicijative, pokažite solidarnost sa zaposlenima, partnerima i potrošačima;
- Razmotrite prilagođavanje proizvoda, usluge ili načina poslovanja i iskoristite nove tržišne prilike obezbeđujući neophodne proizvode/usluge po fer cenama;
- Naučene lekcije implementirajte u organizijsko znanje koje će biti sadržano u procedurama, politikama i korišćeno u budućnosti.
Svoje sugestije, savete i naučne lekcje u cilju unapređenja ovog dokumenta možete nam slati na: kancelarija@odgovornoposlovanje.rs
Vesti o merama koje biznis preduzima u cilju suzbijanja epidemije i ublažavanja posledica virusa, možete pratiti na našoj stranici: COVID-19.