CSR u malim i srednjim preduzećima
Podeli
Beograd, 18. januar 2016. – Na šestom CSR Forumu, održanom 9. decembra 2015. godine jedna od panel diskusija bila je posvećena CSR-u u malim i srednjim preduzećima, a u njoj su učestvovale Ljiljana Matković, vlasnica preduzeća Eko tim iz Loznice, Andrea Radonjić iz kompanije Metro Cash & Carry i Svetlana Budimčević iz Unije poslodavaca Srbije, diskusiju je moderirala Mila Dimitrijević, članica UO Foruma za odgovorno poslovanje i Rukovodilac odeljenja marketinga i komunikacija, EY.
Predstavnica Unije poslodavaca Srbije, Svetlana Budimčević prisutne je upoznala sa rezultatima Studije o društveno odgovornom poslovanju u Republici Srbiji koju je sprovela Unija poslodavaca u okviru regionalnog projekta CSR for All koji finansira Evropska komisija. Na osnovu rezultata koji su ovom prilikom dobijeni, može se zaključiti da su i mala preduzeća aktivna u ovoj oblasti i da značajno doprinose opštem stanju. Konkretno, ukupno je 77% preduzeća aktivno u oblasti društveno odgovornog poslovanja, od čega su po veličini te brojke sledeće: 61% mikro preduzeća, 78% mala preduzeća, 74% srednja, i 100% velika preduzeća.
Velike kompanije su lideri i one, prirodno, postavljaju standarde. Međutim, istraživanja pokazuju da, pogotovo kada je oblast rada u pitanju, i mala preduzeća donose svoje kodekse ponašanja prema zaposlenima, jer u tome, pre svega, prepoznaju priliku za poboljšanje produktivnosti i svog poslovanja. Kada je ova oblast u pitanju, privatni sektor prednjači u odnosu na državni sektor.
Kako jedno mikro preduzeće može da bude društveno odgovorno imali smo prilike da čujemo od Ljiljane Matković, vlasnice i direktorke Eko Tima. U turbulentnom okruženju je teško opstati, ali nijedna firma nije toliko mala i beznačajna da ne može da bude društveno odgovorna, izjavila je ovom prilikom. S obzirom da je osnovna delatnost njenog preduzeća preventiva i sanitarna zaštita u kojoj je neophodna upotreba hemijskih preparata u radu, zdravlje radnika je na prvom mestu, a preduzeće nastoji da im obezbedi redovne lekarske preglede, dodatnu edukaciju, različite vidove rekreacije, itd. Takođe, u radu se koriste preparati sa najmanjim štetnim uticajem na životu sredinu. A preduzeće se trudi da bude aktivan član zajednice u kojoj posluje.
Ova firma je motivisana da u budućnosti nastavi svoje aktivnositi u ovoj oblasti, a kao dodatan podstrek služe i priznanja – plaketa grada Loznice za učestovanje i pružanje pomoći u poplavama koje su pogodile Srbiju 2014. godine i specijalno priznanje za društveno odgovorno poslovanje u okviru godišnjih nagrada Cvet uspeha za ženu zmaja koje dodeljuje Udruženja poslovnih žena Srbije.
Velike kompanije mogu da podstaknu svoje partnere – mala i srednja preduzeća da budu društveno odgovorna, a o ulozi koju veće kompanije mogu da imaju govorila je Andrea Radonjić, menadžerka za odnose sa javnošću i korporativne komunikacije, Metro Cash&Carry. Ova kompanija je kroz svoje desetogodišnje poslovanje u Srbiji i kroz različite projekte nastojala da podigne svest o društvenoj odgovornosti kako bi pružila pomoć zajednici u kojoj posluje, ali i da podstakne i podrži svoje kupce da se ponašaju isto.
Nedavno je kompanija sporvela konkurs Šampioni humanosti sa ciljem da se pronađe i nagradi najhumaniji. Metro pruža priliku da se za sve humane priče čuje, da trajan doprinos rastu zajednice bude pripoznat i nagrađen, kao i da motiviše druge vlasnike nezavisnih firmi da se aktivnije uključe u svoju lokalnu zajenicu. Kompanija želi da primeri humanosti ne padnu u zaborav, već da opstaju i služe kao snaga koja pokreće čitavo društvo. Na osnovu iskustva u realizaciji ovog konkursa, može se zaključiti da mala preduzeća jesu pravi šampioni kada je u pitanju DOP, jer su uzor i daju nemerljiv i trajan doprinos prosperitetu zajednice. Nagradom METRO Šampioni humanosti 2015. ova kompanija stavlja u centar pažnje ljude koji obično ne dobijaju priznanja ove vrste kako bi se njihove priče čule i motivisale čitavu zajednicu u širenju humanosti.
Nije izostao ni opšti zaključak da država treba da olakša poslovanje i angažuje se kako bi podigla svest o društvenoj odgovornosti, ali i da naša država trenutno ne sagledava potrebe preduzeća, njihove predloge, i ni na koji način ne olakšava preduzećima koja su društveno odgovorna. A to bi se moglo postići različitim akcijama u nadležnosti države – priznanjima, smanjenjem nameta za ova preduzeća, povećanjem edukacije, suzbijanjem sive ekonomije i slično.
Duško Radović se jednom zapitao „Da li bi ljudi mogli da budu bolji? Mogli bi, ali niko neće prvi da počne!“ Mi smo počeli, a to dokazuje i šesti godišnji CSR Forum.
Autor: Tatjana Grahovac
Studentkinja Ekonomskog fakulteta u Beogradu