CSR Forum – Celebrate CSR
Podeli
Beograd, 15. januar 2016. – Poslednja sesija konferencije CSR Forum koja je održana 9. decembra 2015. bila je posvećena isticanju primera dobre prakse društveno odgovornog poslovanja u oblastima: marketing za društvene ciljeve, nefinansijsko izveštavanje i korporativno volontiranje.
Marketing za društvene ciljeve – Izgradnja partnerstava koja stvaraju vrednost
Značaj Cause Related Marketing-a (CRM) i primere kampanja koje su kompanije sprovodile u Srbiji predstavila je Milica Marković, menadžerka komunikacija u kompaniji Direct media.
Ona je istakla da je svrha CRM-a da se izgradi partnerstvo između kompanija, državnih institucija, nevladinih i međunarodnih institucija, da se kreira vrednost, reše problemi i ostvare pozitivne promene kako u kompaniji, tako i u društvu. Potrebno je da kompanije izdvoje sredstva za određeni društveni cilj, ali i da promotivne aktivnosti usmere na podizanje svesti o određenoj društvenoj temi i/ili izvrše mobilizaciju resursa za određeni društveni cilj.
Izazovi – Šta utiče na to da određene CRM kompanje budu uspešne ili manje uspešne?
Na prvom mestu su potrošači koji diktiraju trendove u CRM jer su veoma zahtevni i uspeh kampanje u velikoj meri zavisi od njihove reakcije. Zbog toga je pred kompanijama jako veliki zadatak kako da pre svega kroz kredibilitet partnerskih organizacija sa kojima će pokrenuti određene projekte, a onda i transparentnost CRM kampanja, nađu put do svojih potrošača i ubede ih da još više kupuju njihove proizvode. Istraživanje je pokazalo i da CRM kampanje koje traju duže imaju veći efekat jer se daje više prostora i vremena potrošačima da se povežu sa tom kampanjom. Preporučuje se ulaganja u CSR kroz CRM kampanje jer sa sobom nose dugoročni uticaj na reputaciju.
Percepcija – Istraživanje Ipsos Strategic Marketing i Smart kolektiva pokazuje da bi 73% građana radije kupovalo u prodavnici društveno odgovorne kompanije čak i ukoliko bi cene bile malo više, dok bi 68% građana pre koristilo usluge društveno odgovorne kompanije čak i ukoliko bi ona bila prostorno udaljena, što ukazuje na to da postoje visok nivo svesti i podrška kod građana kada je reč o društveno odgovornom poslovanju. Milica Marković je istakla da: “Ovi fenomenalni podaci govore o jednoj osvešćenosti građana i njihovom prepoznavanju kompanije u tom društveno odgovornom procesu”.
Kompanije (primeri iz Srbije) koje su sprovodile ove kampanje su:
- Fondacija Ana i Vlade Divac – akcija za obnovu poplavljenih domova u Srbiji,
- Knjaz Miloš a.d. i Bambi – prikupljanje sredstava za pomoć ugroženima u poplavama,
- Banka Intesa – humanitarna kampanja „Budite deo dobrog dela“ tokom koje su Banca Intesa i MasterCard izdvajale 10 dinara iz sopstvenih sredstava za svako plaćanje platnim karticama u zemlji i inostranstvu,
- Eurobank EFG i Fondacija Ana i Vlade Divac – izgradnja dečijih igrališta – projekat “Veliko srce”, peta godina zaredom,
- Alpha Bank je sprovela kampanju prevencije raka dojke,
- Rosa u partnerstvu sa Ministarstvom zdravlja – prikupljanje sredstava za izgradnju 5 Škola roditeljstva,
- Delhaize i Olimpijski komitet Srbije – kampanja “Podrži naše olimpijce”,
- Telenor- promovisanje i davanje medijskog prostora mladim ljudima koji doprinose napretku svojih lokalnih zajednica,
- Telekom Srbija – podizanje svesti o štetnosti i zračenju mobilnih telefona,
- Bic – prikupljanje sredstava za obnovu škola.
Ovo su samo neki od primera iz 2014. i 2015. godine koji su utabali put i drugim kompanijama da se više bave ovom tematikom.
Nefinansijsko izveštavanje – brojne prednosti za kompaniju
Tijana Koprivica iz Delta Holdinga govorila je o Izveštavanju o održivosti koje postaje praksa sve većeg broja kompanija. Predmet izveštavanja prema ovoj metodologiji je korporativno upravljanje, a pre svega uključenost borda u odluke koje su važne za socijalni i ekološki razvoj, zatim finansijski rezultati, različiti načini uključivanja stejkholdera, ulaganje u životnu sredinu, ulaganje u razvoj zajednice.
“Iako je komplikovano, izveštavanje nam pruža i brojne prednosti. Pre svega obezbeđuje transparentnost koju stejkholderi veoma cene, i pruža nam uvid u njihova očekivanja koja možemo da uporedimo sa prikupljenim informacijama o nefinasijskom poslovanju i tako bolje procenimo rizike i šanse. Pomaže nam da sagledamo uticaj nefinansijskog poslovanja na finansijski rezultat i da uočimo kritične tačke na kojima može doći do poboljšanja u smislu ušteda ili unapređenja procesa rada. GRI metodologiju primenjuje veliki broj međunarodnih kompanija što nam omogućava poređenje sa njihovim dobrim praksama, kao i praćenje našeg napretka iz godine u godinu” – istakla je Koprivica.
Ovom prilikom uručena su i priznanja kompanijama za doprinos razvoju nefinansijskog izveštavanja u Srbiji, a dobili su ih: Erste Banka, Coca-Cola Hellenic, Banca Intesa, NIS Gazprom Neft, Delta Holding, Titan Cementara Kosjerić, Eurobank Srbija, Hemofarm a.d. i Atlantic Group.
Korporativno volontiranje – zajedno za zajednice u kojima živimo i radimo
Svaki peti zaposleni u kompanijama članicama Foruma za odgovorno poslovanje imao je priliku da uz podršku svoje kompanije, volontira u zajednici. Kroz korporativno volontiranje ostvaruju se brojne prednosti za kompaniju, zajednicu i zaposlene, a Forum za odgovorno poslovanje i Smart kolektiv dodelili su po peti put Nagradu za korporativno volontiranje kako bi istakli i promovisali primere dobre prakse.
Nagrađeno je šest kompanija u šest različitih kategorija:
- Najbolji volonterski program – Banca Intesa za program „Intesa od srca”
- Najuspešnije partnerstvo u lokalnoj zajednici – Direct Media za Volonterski program osnaživanja i socijalizacije štićenika Sigurne kuće u Beogradu
- Razvoj zaposlenih – Delta Holding za program „Skill based volontiranje”
- Merenje rezultata – L’Oréal Balkan za program „Uređenje Doma Karaburma – Citizen Day”
- Skill based volontiranje – Erste Banka za program „Superstep”
- Posebna nagrada za Inovativni pristup volontiranju, zalaganje i ostvareni uticaj u pro bono podršci dodeljena je: GlaxoSmithKline za program „PULS”
Odluku o dodeli nagrada je doneo šestočlani žiri sastavljen od predstavnika kompanija, državnih institucija, nevladinih i međunarodnih organizacija u sledećem sastavu: Dragana Roter (saradnica Foruma za odgovorno poslovanje), Jelena Avramović (USAID), Ana Milenić (Delegacija Evropske unije u Republici Srbiji), Deniz Hoti (Regionalni volonterski centar), Snežana Klašnja (Ministarstvo omladine i sporta Republike Srbije), Jelena Ristić Beronja (Mladi istraživači Srbije).
- Banca Intesa – dobitnik nagrade u kategoriji Najbolji volonterski program za programIntesa od srca. Banca Intesa je 2009. pokrenula program korporativnog volontiranja. U najmasovnijoj volonterskoj akciji Banke ”Zapakuj poklon, izmami osmeh“ koja uključuje pripremu i uručenje paketića deci sa smetnjama u razvoju ukupan broj volonterskih sati premašio je 3.000. U junu 2015.godine 40 volontera Banke učestvovalo je u sređivanju dvorišta i parka Gerontološkog centra Bežanijska kosa, kada je ostvareno oko 150 volonterskih sati. Tokom septembra i oktobra 2015. godine, Banka je nastavila ciklus volonterskih aktivnosti fokusiran ka najstarijim sugrađanima, stanarima gerontoloških centara u gradovima u kojima su smešteni i Regionalni centri Banke – Kragujevcu, Nišu, Novom Sadu i Beogradu. Ovaj volonterski karavan okupio je više od 80 volontera koji su zajedno uložili preko 350 sati volonterskog rada.
- Direct Mediadobila je nagradu u kategorijiNajuspešnije partnerstvo u lokalnoj zajednici za volonterski program osnaživanja i socijalizacije štićenika Sigurne kuće u Beogradu. U okviru podrške Savetovalištu protiv nasilja u porodici, Direct Media je sprovela troipomesečni program podrške osnaživanja i socijalizacije žena i dece u Sigurnoj kući u Beogradu u vidu subotnjih aktivnosti u kojima je učestvovalo 40 zaposlenih žena iz kompanije i do 40 žena i dece iz Sigurne kuće, koji je trajao od juna do septembra 2015. Ukupno 40 volonterki je učestvovalo u programu, što čini skoro 80% svih zaposlenih žena u Direct Media. Organizovano je 16 poseta Sigurnoj kući tokom kojih je u 60 volonterskih sati, zajedno sa 8 eksternih partnera, kreativnih radionica i škola realizovan program osnaživanja i socijalizacije žena i dece. Kroz program je prošlo do 40 štićenika Sigurne kuće.
- Delta Holdingu kategorijiRazvoj zaposlenih za program Skill based volontiranje. Delta ima kapacitet da prenese znanje o savremenom poslovanju i pomogne stanovništvu u sticanju veština za: dalji razvoj sopstvenog biznisa, otpočinjanje sopstvenog biznisa, zapošljavanje, nastavak školovanja. Glavni rezultati: 6 organizacija u okviru projekta Zasad za budućnost dobija know-how za razvoj biznisa, 40 mladih iz poljoprivrednih škola pohađa praktičnu i teorijsku obuku, 1500 budućih poljoprivrednika slušalo je predavanja više od 10 stručmjaka DAG, više od 300 studenata slušalo je predavanja o liderskim veštinama i vođenju uspešnog biznisa, deca i zaposleni Škole “Dušan Dugalić” dobili su novo dvorište.
- L’Oréal Balkannagrađen je u kategorijiMerenje rezultata za program Uređenje Doma Karaburma – Citizen Day. L’Oréal na globalnom nivou svake godine velikim volonterskim akcijama obeležava „Citizen Day“ (Dan volontera). Projekat se (u Srbiji od 2011.) realizuje kao celodnevna volonterska aktivnost zaposlenih početkom leta svake godine. Radni dan zaposlenih posvećen je isključivo volontiranju i oni ga, umesto na redovnim poslovima, provode angažovani na nekom projektu. Dan volontera je u julu 2015. godine obeležen volonterskom akcijom u Gerontološkog centra Beograda – Domu Karaburma u sklopu koje su okrečene fasade, uređene zelene površine doma, a parkovni prostor oplemenjen novim ukrasnim vrtovima. Akcija je deo višegodišnjeg programa čiji je okvir strateški i dugoročno postavljen. Konkretne volonterske aktivnosti (projekti) se svake godine iznova osmišljavaju i prilagođavaju konkretnim potrebama zajednice u tom trenutku. Zaposleni koji žele da nastave da se bave volonterskim radom i podrže različite inicijative i nakon godišnje akcije dobijaju podršku kompanije da nastave sa tim.
- Erste Bankanagrađena je u kategoriji Skill based volontiranje za program Superstep. Ekspertsko volontiranje je integralni deo edukativno-finansijskog programa Superstep, koji se realizuje u okviru Biznisa mladih Srbije, a pokrenut je 2011. godine. Glavni ciljevi programa su: doprinos smanjenju nezaposlenosti kod mladih, razvijanje preduzetničkog duha i veština u društvu, finansiranje najuspešnijih projekata. Program se sastoji od nekoliko nivoa obuka prilagođenih različitim nivoima znanja i motivacije mladih. Paralelno, kroz volontersko angažovanje zaposlenih u edukativnom delu Superstepa razvijaju se i njihove veštine. U sezoni 2014/2015. je ukupno 12 zaposlenih u banci bilo uključeno u rad na Superstepu, u različitim fazama i na različitim poslovima. Najuspešnijim kandidatima i kandidatkinjama na raspolaganju su „Superstep“ krediti koji se daju pod povoljnim uslovima.
- Kompaniji GlaxoSmithKlineuručena je Nagrada u kategoriji Inovativni pristup volontiranju, zalaganje i ostvareni uticaj u pro bono podršci za program PULS. Prvo PULS volontersko partnerstvo u Srbiji kompanija GSK je uspostavila sa BELhospice centrom, posvećenom palijativnom zbrinjavanju terminalnih onkoloških pacijenata. U okviru PULS-a, GSK omogućava svojim zaposlenima da puno radno vreme tokom šest meseci posvete volontiranju u nevladinoj organizaciji, gde svojim znanjem i veštinama doprinose rešavanju problema zdravstvene zaštite. PULS volonteri su tokom perioda rada u BELhospice centru bili zaduženi za razvoj strateškog plana organizacije i procedura za unapređivanje efikasnosti centra.
Autor: Marijana Krunić,
Studentkinja master studija ekonomije, FEFA